"Semulia-mulia manusia ialah siapa yang mempunyai adab, merendahkan diri ketika berkedudukan tinggi,memaafkan ketika berdaya membalas dan bersikap adil ketika kuat- Khalifah Abdul Malik bin Marwan"

Tuesday, November 29, 2011

...WHAT MUSLIM LOST??....

What muslim lost??? satu tajuk perbincangan dan penghayatan serta muhasabah buat semua yang bergelar muslim.. sedarkah kita apa yang telah hilang daripada diri muslim itu??  sekadar ingin berkongsi ilmu dengan para pembaca, ceramah bertajuk "What Muslim Lost" telah disampaikan oleh Ustaz Syed Abdul Kadir Al-Joofree, (satu nama yang tak asing lagi bagi pencinta ilmu dan kerja-kerja dakwah islamiyyah) ketika dalam satu ceramahnya di UIAM. 

(al-Fadhil ustaz Syed Abdul Kadir al-Joofree & sheikh Habib Ali Zainal Abidin )

Satu jawapan pendek yang menjawab semua persoalan What Muslim Lost.. الحكمة ضالة المؤمن (hikmah adalah perkara yang hilang daripada orang mukmin) , maka sesiapa yang menjumpainya, maka ambillah hikmah itu. Satu perkara lagi yang telah hilang daripada diri seorang muslim ialah kecintaanya kepada Rasulullah.. sejauh mana kita sebagai ummah Nabi Muhammad ingat n berselawat keatasnya? Jauh sekali ingin merasa kehadiran Rasulullah di hati kita.. 

Sedar atau tidak, muslim juga telah hilang sesuatu yang lebih berharga dari segala-galanya.. apakah itu?? ianya adalah kehormatan dan kegemilangan ISLAM.. muslim hari ini dipandang kolot dan ketinggalan serta tidak mendapat tempat didunia. kenapa jadi begitu?? puncanya adalah daripada diri muslim itu sendiri. muslim lebih suka mengikut cara hidup kafir laknatullah sehingga sanggup meninggalkan al-Quran dan sunnah yang sepatutnya menjadi dustur umat ISLAM.. realiti dan fenomena ini telah dan sedang berlaku. Sedarkah kita?? Kembalilah kepada dustur ISLAM.. jadilah kita orang yang memperjuangkan agama-NYA. 
"Sesungguhnya orang-orang yang memperjuangkan agama di akhir zaman ibarat menggenggam bara api, tidak disediakan karpet merah untuk kerja-kerja dakwah ini" 

No comments:

Post a Comment